Tips Memandu di North Island vs South Island New Zealand

Bila dah merasa sendiri pengalaman memandu di kedua-dua belah pulau di New Zealand, barulah kita boleh kongsikan apa yang aku perati dan rasa sebagai panduan korang.

 Start the engine and let’s roll

Selama ini aku banyak kali fokus pada bahagian selatan New Zealand sahaja, tapi bila dah mula drive di utagha pulak, memang amat berbeza. Struktur jalan dan juga signboard dorang banyak mempengaruhi pemanduan kat sana. Kalau kat belah-belah Selatan, boleh nampak ada je possum lah, arnab yang kena langgar dan berderai atas jalan.

Di Utara, memang jarang sangat nampak ‘kematian’ haiwan-haiwan di atas jalanraya. Jalan lebih bersih and of course busy. Kekadang tu aku wonder, ini macam Jalan Tun Razak kalau time jem. Kalau kat area Selatan, tenang sangat. sambil mandu, kita feeling layan view, dapat pulak dengar lagu Standing In The Eyes of The World, perghh, syahdu!

Lagi satu yang kat Utara ni aku memang sejenis culture shock sikit. Korang imagine tau, highway yang bawak 100/kmj, 3 lane tetiba ada roundabout. Okay tu kire boleh terima lagi. Yang thighway, tengah laju, luas macam LEKAS tetiba ada signboard STOP (kaler merah), kecik je.

 Kalau roadtrip, macam-macam pulak yang accident atas windscreen. So, mohon korang cuci sikit, supaya pemanduan terang benderang sikit

Rest, once dah sampai kat tempat menginap, please rest. Road trip di New Zealand memang lama okay!

 Okay, Kak Umie nak bawak ahli jemaah jalan-jalan, dagu hakak on point tak?

Suh korang berhenti sebab itu sebenarnya simpang 3 highway lain. Yang jadi, laluan kereta dari arah kanan dan kiri. Kalau jenis tengah pikir nak bayar hutang PTPTN ke kan, memang terbabas terus masuk ladang and longkang tau. Mujur fokus kita tak lari wak.

Lagi satu, bila di bahagian Pulau Utara nie, masuk je jalan bandar korang kena pastikan lane yang betul. Untuk yang drive pertama kali di utara, aku advise pakailah GPS. Sebabnya kalau tersilap lane, naya jugak. Kena patah balik bagai. And dalam tunnel, dilarang tukar-tukar lane tau. Duduk setempat okay?

Kalau cakap pasal exit pulak, bila kita kat Malaysia, exit di highway rata-ratanya belah kiri kan? Haa, kat sini tetiba je ada exit belah kanan. Mampu? Kita culture shock tau bila dapat pengalaman baru camni. Mula-mula terkejut jugak, tapi bila dah masuk exit belah kanan tu, oh gini rupanya. Kita layan aja kalau dah camni kan.

Untuk yang baru cuba-cuba nak memandu di New Zealand, super please, FOCUS. Focus on the speed, road conditions, traffic, maps and kalau mengantuk, banyak tempat-tempat untuk korang stop, toilet pun bersepah, siap ada tempat picnic lagi.

 Singgah shopping dulu, stock up healthy food and water for our fantastic roadtrip

Yang taknak penat, pikir pasal GPS mahupun speed yang menguji, korang boleh suruh Cik Pora bawakkan korang jalan-jalan New Zealand. Ke mana aja, Insyallah Cik Pora boleh bawa korang explore New Zealand, bumi indah ini.

 Van, kereta, motorhome semua Cik Pora ons je. Korang ons tak?

Date-date OPEN TRIP 2020 pun dah keluar, bolehlah kita :

  • 9 – 16 April 2020
  • 16 -26 Sept 2020
  • 3 – 11 Dec 2020

Untuk yang nak buat PRIVATE TRIP, let me know and let’s travel together. Connect with us and contact me at 0193637240.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *