KANSAI Budget Trip : Total Expenses and Tips

Berakhir sudah kisah #shizukatrip kami berempat. Now, tibalah masa untuk aku membuat kira-kira budget aku ke sana. Mungkin ramai yang expect Japan ni negara yang mahal kalau nak pergi. Tapi, bagi aku takde lah mahal sangat-sangat pun. Kalau korang bijak atur budget, Insyallah masih mampu untuk ke sana. Toksah sembang panjang-panjang, ayuh lihat apa yang aku belanjakan :

Day
Details
Budget
Day 1
Icoca Haruka pass round trip
140
Inari to Kigumera gojo
210
Taxi gion to kyoto station
1310
Eggs
156
Kyoto ryokan
31960

Day 2
Arashimaya

8,900
Sakura Guesthouse – 3days 2 nights for 4 pax
19,965

Day 3 & 4
Hida No Sato
600
Bike – 1 day
300

Day 5
Airbnb Apartment for 4days 3nights

400
The Tarik
450

Day 6

Kobe single ticket x 3
630
Briyani
1000
JR Namba
800

Day 7
Taxi to Namba

Grand Total in RM
        3,825.00

Tips from Kak Pora :

• Kansai Region terbahagi kepada Osaka, Kyoto, Kobe, Nara, Himeji, Shima, Otsu, Hikone and banyak lagi. Tapi yang paling femes haruslah Osaka, Kyoto, Kobe and Nara.
  • Kalau korang setakat nak cover area Kansai je, aku suggest korang amiklah ICOCA pass yang boleh korang beli kat airport. Tapi kalau korang nak expand your trip to other prefecture, just buy JR pass or Wide Pass yang worth every penny gitew. tiket icoca beli sajok yang return if korang pergi dan balik dari Kansai airport.
  • Kyoto cantik, more to scenic in traditional way , so spend lebih sikit hari
  • Osaka more to city, if korang memang suka city, spend la up to 2 days
  • Kobe quite unique coz die harborland yang campur ngan bandar
  • Nara, oh deer! For me, itu je lah main attraction.
  • For souvenirs, ade je kedai murah kat Nishiki market, tapi aku tak uumpe kedai yang murah pun. So aku just grab fridge magnet dekat Osaka saja.
  • Kalau pergi ramai (up to 4 pax) please try Airbnb especially kat Osaka yang hotel die bapak mahal. Try area Shinshaibashi, Dotonbori yang quite strategic dengan city. Kalau area lain, jauh sikit.
  • Please book your hotel early. Kalau 6 months before lagi better especially yang nak travel budget tu. Kalau last minute (kalau peak season, lagi nangis), memang susah nak dapat yang murah sebab selalu sold out.
  • Kalau makan kat kedai, make sure semua order at least drink, kalau tak, memang wajah-wajah keketatan sajok yang korang dapat dari waiter/waitress.
  • Kalau nak jimat, belilah sushi or nasi kat Lawson yang bisa dimakan.
  • Kedai 100YEN paling banyak ada kat Kyoto. So shopping sakan lah ye

• Willer bus boleh dibeli dari website – http://willerexpress.com/en/
  • Untuk semua hostel di Kyoto and Takayama, aku book sajok di Booking.com and bayar cash upon arrival. Settled!

Ini semua adalah hasil pengalaman aku sepanjang bercuti di sana, in case kalau ade yang nak tambah untuk maklumat bersama, feel free to share kat comments ye. Muah muah 🙂

8 thoughts to “KANSAI Budget Trip : Total Expenses and Tips”

1. Salam. Terbaik budget ni. Saya ke Osaka pada musim summer tahun 2015. Saya share sikit itinerary dan budget saya sewaktu melancong ke sana di blog saya.