KANSAI Trip : Budget ke Osaka Part 4

We are going to spend our full day in Osaka today. Sebenarnya, Osaka ini merupakan bandar ketiga terbesar di Japan. Ianya terletak di kawasan Kansai di dalam Osaka Prefecture. Bandarnya quite happening macam Kuala Lumpur sajok. Nak kata bersih sangat tu, Kyoto and Takayama lagi nyaman uols. So, biasa-biasa sajok untuk aku yang lebih meminati kawasan cik pong!
 
Baiklah, untuk cover Osaka ni, adalah lebih bagus kalau korang dapatkan ‘Osaka pass’. Pass nie korang boleh dapatkan di airport. Nanti akan ade kaunter untuk korang beli segala pass yang berkenan. Then, untuk Osaka Amazing pass, korang boleh choose samada nak 1 atau 2 hari punya. Harga hanya 2,300YEN untuk 1 hari dan 3,000YEN untuk 2 hari. Semuanya bisa diatur depends pada itinerary korang.
 
That’s why korang kene plan betul-betul, mana yang korang nak sangat pergi. Dalam kata lain, apakah wishlist anda untuk melawat Osaka ini. Nak tengok apakah? Haa…bila dah list down tu, baru lah boleh pass manakah yang better gitu. Untuk kami, 1 hari cukuplah! Sebabnya, kami tak cover lagi belah-belah Nara and Kobe. So untukmu Osaka, saya bagi 1 hari cukup.
 
Bangun pagi, keluar apartment dan terus berjalan ke train station Nippombashi yang terletak 10 minit dari kediaman sementara kami. Meletop jalan pepagi di samping melihat warga Jepun naik basikal untuk pergi kerja. Memang stylo habis lah dorang nie. Idaman sangat bile tengok lifestyle gini. Takpela, cuaca korang sejuk. Kalau dapat kat Malaysia, naik basikal, mau gelinciran ketiak dibuatnya…
 
Tangga di apartment kami yang meletop merah-nye
Lift yang boleh muat 4 orang. Muat-muat


Ni vending machine paling murah weols jumpa. So jangan lepaskan peluang untuk pilih-pilih

 

On the way to train station


Pepokok ditanam


Kalau ade postcard, boleh post kat sini

FamilyMart is everywhere. Nice for quick sushi. Memang kenyang
 
Bayar parking


Suasana sepi di sungai Dotonbori


Dotonbori Street landmark, ada ketam
 
Bila korang beli Osaka Pass nie, korang akan diberi cam brochure bagai tau. Tag sajok. So, jangan lah buang benda tu, kalau boleh hadam dan bawak sekali sebab die ada coupons yang boleh korang kerat-kerat untuk dapat lagi discounts MELETOP. Also, you guys can rely on their suggested itinerary tau. Which we found very helpful. Love it! So ingat ye, bawak ke merata tempat yang anda pergi.
 
Untuk trip round-round Osaka 1 hari nie, kami sempat jugaklah cover TsutenkakuTower – Osaka Castle – Namba Walk – HEP Five – Dotonbori Cruise dan shopping. Okay, ni nak habaq mai ni, dekat brochure tu nanti die akan bagitahu station mana korang perlu turun untuk ke main attractions tersebut. Don’t worry guys. You won’t get lost dengan Osaka Pass itu.
 
Just because I love to share with you, hope it helps you guys :
 
 


Our train station


Ke mana kite


Trip adik beradik with maps


Next station please


Kalau lambat sila ke kanan


Jom exit 5 to tower


Daiso tetap ade di mana-mana


A must pose in Osaka


Krik…krik…masih pagi


Kepelbagain gambar


Trishaw pon tak gerak lagi


Malam mesti letops!


Billiken, the mascot


Yeehaaa, sampai sudah


More closer

 

In case


Beratur tunggu train


Berdirian


Gigih study maps


Next station
Osaka Museum, tapi tak masuk pon


The view


Tenang
Osaka Castle nun di sana
 
Awan kepuk kepuk
Kucing diraja ney


Pemurah betul abang ni bagi makan kat kucing
Nak peace jugak walaupun arjuna


Simple je masakan mak mak dorang. Tapi anak kenyang yang penting


Geng ni semangat panggil kiteorang amik gambar dorang makan. Selalunya dorang makan dalam group sajok…Akan tetapi…


Ada yang makan sorang-sorang tapi masih tersenyum sipu. Semoga jadi adik yang paling yakin dah besar okay!


Mari kite melintas untuk pulang


Sempat snap geng gegadis pulak makan. Memang dorang akan makan bekal yang dorang bawak and then makan dalam group jantina masing-masing. Cool!


Train sudah mariii


Women kan?


Nice mall


Asalnya nak makan subway but tak berselera nak makan Tuna sajok


Ruang menunggu


Sushi yang gebu gebu jugak jadi pujaan


Sushi time
 
HEP Five 


Konsep kaler merah
 
Tapi, main highlight yang aku rasa paling gembira sepanjang di Osaka ialah main amik-amik gambar dekat photobooth. Photobooth nie korang boleh carik dekat shopping mall HEP Five tu. Itu memang impian aku dengan Ezan untuk berposing sambil fefeling jadi gadis Jepun gitu. So, abis banyak jugakla masa dan YEN dekat sini. Korang boleh pilih macam-macam template, effects and gaya photography yang korang minat teruksss! 


Our favorite 


Camera is ready
 


 
Uishhh persis model Sg Koyan
 
U can edit kasi havoc


Hasilnyaaaa


Sementara menunggu kekawan fefeling model terok. Kita main tikam mewah sikit


Kami naik ke tingkat atas selepas happy sakan dengan gambar-gambar kiteorang. Akan tetapi, bila naik atas, rupanya lagi meletop weyyyyy! Siap boleh sewa costume bagai tau. Nganga teruk aku dengan ahli rombongan yang lain. Gile  best. Dah lah murah tau. 1 costume – 2,000YEN. Tangkap gambar 4,000YEN. Mana tak sakan habis posing. Lantaklah orang cakap Cik Pora cam Cik Pong pun. Tapi, benda ni memang addicted tau. Dah lah penuh ngan geng-geng Japanese sajok. So, dapatlah tengok perangai dorang yang sebenarnya friendly gile tau. 
 
Termangu tengok semua benda ade kat sini. Siap hair curler bagai, ini memang port best
Banyak booth, so tak yah nak rebut-rebut sangat


This is the price for costume
 
Yang ni kalau edit sekali, memang persis Japanese sungguh

 

Flawlesss habis siap mata besar! Hado?
 
Ini hasilnyaaaa…. Habis duit!
 
Selepas bergambar sakan, kami terus ke HEP Five ferriswheel untuk tengok view awesome dari atas bangunan. So, from here, you guys able to see Osaka city from the top. Yang paling best pasal ferriswheel ni, korang boleh connect handphone korang kat speaker then apa lagi…PARTAYYYYYY lah dalam ferriswheel tau. So, untuk yang nak ke Osaka tu, sempat lagi pre-load lagu-lagu best untuk dengar lagu dalam benda alah itu. Yeehaaa!
 
Mari kita lihat apa yang ado


Pintu untuk masuk


Redeem your pass dulu. Free sajok!


Ferris wheel yang sangat weeeeee


City view


Semakin tinggi


H&M dari atas je


Kalau malam, lagi awesome

 

Toilet break sat
Naik survey-survey barang jap


Cheese cake paling femes but NON HALAL


Takoyaki


Dari belakang cam kakak kat Jaya Jusco tu je
 
Takoyaki kongsi 2 orang sajok *texture nya lembik sajok*
 
Hari semakin gelap dan kami perlu bergerak pulak ke Dotonbori untuk naik cruise keliling sungai – Tonbori River Cruise namanya. Kalau korang nak naik cruise ni senang sajok. Korang carik saja si Glico (make sure you stand opposite to billboard tu) then jalan ke arah kiri menuju ke  Dombori Eating street. Then, depan counter cruise tu, korang akan nampak ade kedai souvenirs tau. Kedai tu besar gile bertingkat-tingkat, quite murah and okay!
 
Bila dah jumpa kaunter cruise tu, please tunjuk Osaka pass korang untuk redeem cruise ticket. Then every 15/30 minutes, korang boleh naik cruise tu. Only 1 con – the guide speak Japanese weyyy… So, it’s very hard for us to understand, obviously. Tema-nya, orang tepuk, kita tepuk sajok. Buat-buat paham sudah uols. Yang penting kite enjoy. Tak lama pun die bawak kami cruise. Beberapa minit then kami turun dari boat untuk jalan-jalan di Shinsaibashisuji Shopping area yang terletak di area Dotonbori jugak.
 
 
Naik cruise bersama auntie yang cumilz sangat


Lambai-lambai orang sana tu


Langit semakin gelap


Lalu bawah jambatan and die U-turn 


Baru perasan yang makcik tu pakai jacket Halloween


Kedai Tax free yang banyak sekali benda-benda berfaedah. Termasuklah Kit Kat Green Tea kegemaran ramai. Murah. If malas nak survey tempat lain


Coz the building all look huge


Pepohon sementara


Macam Sarawak sekali pandang…Eh?
 
Before balik bilik, singgah lah makan kat Lotteria. Seat diorang memang makan sorang-sorang sajok
 
 
 Burger ikan tak siap lagi. So makan fries and minum Ice Lemon Tea tawar giler dulu. Actually ae je sugar syrup but kiteorang request for more.
 
Okay satu benda aku nak bagitahu korang, better uols pergi satu kedai macam Uniqlo tapi nama die UG…Murah habis tau. Cam sweater yang kat H&M tu, semua nya murah sajok. Dalam 900YEN korang dah boleh dapat same quality. So, apa kami buat, borong sakanlah temanye… Memang murah. Jeans, winter jacket semua meletop tau. Harga murah gile. Untuk kaki shopping tu, bawaklah duit lebih sikit. Mana tahu, ada yang berkenan di hati. 
 
Balik apartment, letak barang, dinner and keluar balik ke Dotonbori untuk jumpa kenalan baru kami dari Malaysia. Mula-mula macam dah putus asa untuk jumpa sebab dah lah Wifi takde, then lost contact pulak. Muka pun tak kenal. So, tumpang-tumpang la Wifi yang ado. Nasib jumpa jugak teman baru kami. Die bawak kami ke kedai orang MALAYSIA untuk minum-minum and lepak-lepak.
 
Malam di Dotonbori pulak. Memang meriah. Penuh dengan manusia dari serata dunia yang memang nak sangat tengok billboard Glico
 
Anjing-anjing pun masuk kedai jugak


Shopping jom!


Chinatown habis dah ni


Suasana terbaek di malam hari. So please jangan lepak-lepak bilik sangat


Warna-warni Osaka


Boys always be boys


Girls always dream to be set of Sailormoon


Beratur nak masuk club 
 
Kesempatan berada di restoran Uncle Kenny, macam-macam aku tanya kat die. Die ni orang Penang yang belajar kat Jepun zaman dulu dan berkahwin dengan orang Jepun- Juko. So, die menetap di Japan and bukak bisnes terus. Kebanyakkan barang yang beliau gunakan untuk masak banyak diimport dari Malaysia, tanahairku. Die ni memang friendly habis. Siap tunjuk style die buat Teh Tarik tau. Teruja bila dapat tengok and minum. Sedap boss!
 
Jangan lupa singgah kedai Kenny Asia jika anda rindu masakan Malaysia
 
Hello! Apa khabar Malaysia?
 
Teh boh bersiaran dari Osaka
 
Inilah Uncle Kenny yang friendly habis
 
No durian okay!
 
Skill Teh Tarik Uncle Kenny in Osaka gitewwww
Uncle Kenny nak tunjuk kedai souvenirs
 
Berjalan menuju ke kedai souvenirs


Macam-macam barang ade
 
Habis berfoto, kami pulang ke apartment. Tapi before that, kami berhenti untuk beli Takoyaki yang dikatakan asalnya dari Osaka. Gigih orang beratur sakan untuk dapatkan Takoyaki yang sedap. Nasiblah time kami beli, orang pun tak ramai dah, so dapatlah merasa Takoyaki itu. Namun, alangkah hampa nya bila rasa Takoyaki di KL lagi better dari Osaka. Serious tak tipu. So, sebenarnya Takoyaki nie asal dari Osaka ke, dari Malaysia? 
 
Takoyaki in the making


Lembu gantung?
 
Selepas bertako-taki, kami pulang semula ke apartment untuk berehat dan tidor. Esok kami akan explore Nara dan Kobe manakala lagi 2 gadis akan ke Universal Studio Japan. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *