#MyTravelokaEscapade : Apa yang ada di LONDON?

Let me tell you a secret I’ve been keeping all this while. Ramai yang bertanya, how lah Cik Pora selalu dapat beli tiket murah, dapat compare harga yang berpatutan dan duduk di hotel yang sangat convenient tapi dengan harga yang mampu milik. Ahaaa! That’s because of my favorite travel app, Traveloka.

When I really need a break or holiday, I will definitely ‘ask’ Traveloka app or head over to www.traveloka.com.my to look for awesome deals. Dan apabila Traveloka ‘ask’ me which destination gets me so excited? Jawapannya haruslah LONDON.

5

Kenapa London Cik Pora? London dah lama masuk dalam wishlist Cik Pora. Cuma belum rezeki lagi untuk ke sana. Bagi Cik Pora, London adalah sebuah bandar yang menjadi destinasi idaman dari segenap generasi di seluruh dunia terutamanya Malaysia. Mana taknya,setiap generasi di negara kita pastinya kenal akan negara Britain yang sudah sinonim dengan sejarah negara kita. Bukan itu sahaja, bandar ini memang ada aura dalam menyajikan tempat-tempat menarik dan unik buat traveller seperti Cik Pora yang sentiasa dahagakan view yang cantik.

Since 2017 bakal tiba tak lama lagi, I’m starting to eye for London. I have to get Traveloka to say YES to my next trip to London. And why they have to ‘approve’ my leave to London. Jom kita lihat apa yang Cik Pora nak buat bila dah sampai di London nanti :

t

Selepas berada selama 14 jam di dalam flight dari Kuala Lumpur, Cik Pora akan touch down awal pagi di London Hethrow Airport dan apa tungggu lagiii. Mari kita start our journey to London! Normally, Cik Pora akan menggunakan public transport iaitu train Underground Tube yang popular di London, untuk tiba di city center. Kesemua terminal di Heathrow akan menyambungkan penumpang ke bandar London melalui Piccadilly Line. Perjalanan mengambil masa 50 minit untuk tiba di London.

A380-touchdown-1024x418

***The single fare to central London (Zone 1) is £5.70 atau anda boleh dapatkan  ONE DAY Travelcard, giving unlimited travel in Zones 1-6, costs £17 (Anytime) or £8.90 (off-peak).

Tujuan untuk ke central London adalah untuk cari hotel yang Cik Pora akan menginap sepanjang berada di London. Selalunya Cik Pora siap-siap book sebelum tiba di London. Jadi, Cik Pora gunakan Traveloka website  untuk cari hotel budget yang dekat dengan attractions dan juga transportation. Itu wajib ye. Senang nak berjalan dan jimat. Barulah sesuai dengan budget traveller macam kita right?

Traveloka1

Traveloka2

r

Sampai di hotel, letak bag, cuci muka dan selalunya Cik Pora akan terus keluar untuk breakfast. Adalah satu kerugian jika korang dah sampai London and anda semua tak experience traditional English breakfast at least once. Cik Pora memilih Regency Cafe, yang telah bertapak di Regency Street sejak tahun 1946. Ianya masih lagi mengekalkan konsep tradisional British. Bila anda melangkah sahaja masuk ke cafe ni, the atmosphere bertukar kepada black and white.

Untuk order makanan, anda hanya perlu beratur di kaunter, ambil seat dan tunggu sehingga nama anda dipanggil. Memang old-skool kan? Dan apa yang paling menarik, ini adalah tempat yang korang boleh enjoy food dengan harga budget. Semua harga food & beverages di Regency Cafe adalah di bawah £10. Untuk English breakfast yang lengkap dengan minuman teh, hanya £5.50 sahaja tau. Berbaloi-baloi!

Regency-Cafe-London-12-2013-1

Address : Regency Cafe, 17-19 Regency St, Westminster, London SW1P 4BY, UK

a

Dah habis makan, jom kita sembah ratu!

Dari Regency Cafe, naik tube di station Strutton Ground dan berhenti di station Westminster City Hall to join the masses to watch the world-famous Changing of the Guard at Buckingham Palace – a Queen’s residence. This is where one regiment takes over from another. The ceremony will takes place around 11.30am everyday. Be there by 11am. Sila ambil port yang dekat Victoria Monument roundabout untuk dapatkan view terbaik dari pelbagai angle. Senang nak ambil gambar!

London-Guard-Amsterdam

v

Untuk first-timer macam Cik Pora, memang wajib untuk visit top attractions di London yang sememangnya menjadi ikon sebenar bumi London. Big Ben, merupakan menara jam paling significant di dunia. Big Ben akan berbunyi setiap 15 minit dan boleh didengari sehingga kejauhan 5 batu.

Habis bergambar dengan ikon London ini, Cik Pora sambung berjalan menuju ke House of Parliament yang merupakan pusat pentadbiran penting buat kerajaan England. Bukan sahaja architecture bangunan yang sangat mengagumkan, namun sejarah dan cerita tentang parlimen ini yang pasti menarik minat Cik Pora. Orang kata, mengembara jauh-jauh jangan hanya makan angin saja tapi kenalah kutip ilmu juga.

london-bigben-1500x850

e

What a better way to see London city from the Eye of London? Yeah! Haruslah Cik Pora pastikan diri ini dapat masuk ke dalam capsule London Eye dan biarkan diri ini berputar mengikut putaran capsule tersebut sehinggakan anda tidak sedar anda sudah pun berada di atas. Yang paling penting, kita akan dapat lihat seluruh bandar London apabila kita berada di atas sana. Sememangnya pengalaman begini amat dinanti-nanti Cik Pora 🙂

IMG_8242

l

Sewaktu berada di atas Eye of London, Cik Pora memang dah nampak jambatan yang tersergam indah di bandar London ini iaitu London Bridge. Buat Cik Pora, lagu time kecik-kecik dulu, London is falling down, falling down sememangnya menjadi lagu favorite. Bila dah besar macamni, barulah berkesempatan untuk melawat tarikan utama bandar ini. Ternyata ianya besar dan memang wajib untuk korang kunjungi.

london-bridge-UK

o

Tidak lengkap kunjungan Cik Pora ke London jika tidak pergi ke Oxford Street untuk apa lagi kalau bukan SHOPPINGGGG! Ditambah pula dengan nilai pound yang memang berbaloi-baloi sekarang, makin bersemangatlah Cik Pora untuk membeli-belah. Oxford Street boleh diakses menggunakan underground tube dan turun di station Oxford Circus. Sejurus tiba di sini, anda dapat lihat, kebanyakkan kedai-kedai dari berjenama seperti Aldo, Clarks, H&M, GAP dan macam-macam lagi yang harganya jauh lebih murah dari di Malaysia. Okay, Cik Pora nak shopping sat, jangan kacau tau 🙂

Busy scene on Oxford Street, with shoppers and double-decker buses, in London's vibrant west end shopping district

k

Sightseeing done.

Shopping done.

Inilah masa untuk Cik Pora berehat-rehat di park yang terkenal di London, iaitu Kensington Garden. Taman yang suatu ketika dahulu merupakan taman peribadi raja-raja, kini dibuka untuk orang awam termasuk pelancong dari serata dunia. Walaupun ianya kini boleh diakses orang awam, ianya masih dijaga rapi dan sangat bersih. Kiranya lepas shopping tadi, Cik Pora kenalah hirup udara segar pulak kan… Bukan itu saja, kalau anda ingin mengenali local people, di sinilah tempat paling perfect untuk ‘people-watching’

rsz_kensington_gardens-615x350

al

Oh I always save the BEST for the LAST. Selalunya, bila Cik Pora travel, waktu malam akan dimanfaatkan untuk berehat di hostel, on WIFI dan keep myself engage with social media online. Oh my, I feel ashamed of myself now. For this trip, Cik Pora takkan bagi chance untuk lepak-lepak di hostel, tetapi Cik Pora akan ‘layan’ always FREE and always FUNNY comedy show – Angel Comedy.

Angel Comedy merupakan ‘open mic’ comedy di mana pengunjung akan dipertontonkan dengan lawak-lawak secara LIVE daripada pelawak yang sememangnya berbakat. Jika anda merupakan peminat Maharaja Lawak, Lawak Solo atau pelbagai rancangan lawak, ini memang untuk anda! To me, this is better way to spend night in London rather than lying on my bed watching Youtube.

image

YES to all of this? Even my company leave would say YES to this. Hahah! Itulah antara aktiviti yang akan Cik Pora lakukan untuk #MyTravelokaEscapade to London suatu hari nanti. Bagi Cik Pora, travel bukan sahaja untuk jalan-jalan tengok itu ini, tetapi inilah masa untuk kita berjumpa dan mula mengenali local people secara lebih dekat. That’s the reason why I choose variety of activities yang boleh cater untuk different atmosphere in London. Oh anyway, pretty soon, this could my view.

1.1

Tentang Traveloka – 

Traveloka merupakan travel booking app untuk semua destinasi domestic mahupun antarabangsa. Ianya boleh diakses melalui desktop, mobile web dan jugak aplikasi di dalam telefon bimbit (Android dan iOS) di mana-mana sahaja pada bila-bila masa. Telah bekerjasama dengan lebih daripada 70 syarikat penerbangan domestik dan juga antarabangsa, Traveloka memberikan anda akses kepada lebih 100,000 laluan penerbangan seluruh dunia.

Bukan itu sahaja, Traveloka juga memberikan anda lebih 100,000 senarai pilihan penginapan yang sesuai untuk budget dan keperluan anda. Mudah kan? Anda juga boleh membuat pembayaran booking anda dengan melalui pelbagai jenis sistem pembayaran. Khidmat pelanggan 24 jam juga tersedia untuk para pelanggan Traveloka. Apa lagi anda tunggu? Tempah tiket penerbangan dan hotel anda di www.traveloka.com.my atau muat turun aplikasi Traveloka di telefon bimbit anda sekarang!

One thought to “#MyTravelokaEscapade : Apa yang ada di LONDON?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *