Backpacking ke New Zealand (Summer) – Part 2

Pagi tu, perasaan nyaman yang hadir tatkala bukak je mata adalah bunyi unggas dan burung yang berkicau-kicauan. Sumpah nyaman nya hidup camni. Udara pun sejuk-sejuk segar gitu. Bangun je, apa lagi, terus mulakan tugas sebagai chef untuk masak di dapur dan yang lain settlekan khemah. Nampak tak gotong-royong kami sampai ke peringkat antarabangsa kan?

 Bertungkus-lumus mengemas khemah sementara yang lain ke dapur

Bila semua dah bersiap, kami pun apa lagi breakfast sama-sama dan mulakan journey ke destinasi baru yang bakal kami terokai. Selamat tinggal Lake Tekapo. You’ve been super good to us, thanks!

 Tadaaaaa… Our breakfast in Lake Tekapo

 Ahli jemaah sedang menjamah selera, memang berselera sejuk-sejuk gini bila makan yang panas-panas

Memulakan perjalanan ke Twizel dan seterusnya ke Mount Cook memang merupakan satu pengalaman yang sangat seronok. Sebab view di kiri kanan, ya ampun, cantik ya’amat. Umpama dalam movie. Sepanjang pemanduan, kami hanya ditemani tasik biru yang luas sebelum tiba di Mount Cook. Weyyyy, Mount Cook memang masih sama macam 3 tahun yang lepas. Tak berubah.

 My favorite

 Pit stop wajib untuk penggemar salmon

Sampai di Hooker Valley, aku dan yang lain, parking kereta dan terus memulakan trekking ke jambatan yang femes dekat Instagram tu. The view… Terbaik wey. Kau rasa macam tak caya ada kawasan macamni wujud dalam duniawi ini. Kuasa Allah. Korang yang nak berjalan kaki tu, dinasihatkan pakailah kasut yang sesuai dan layering. Sebab suhu boleh tahan dingin juga ye.

 Kereta ni kalau dapat seketul bawak balik Malaysia, memang Cik Pora angkut satu kampung. Sumpah keyakinan membuak bila dapat drive kereta ni.

 All of us!
Abam Syawal

Hana & Shazana

Cik Pora

Masih single, terhangat di pasaran

 Bridge ni boleh naik 20 orang je, awas!

 Dari atas jambatan, lihatlah keindahan macam lukisan ini

 Air dari Mount Cook, ada bran nak rendam kaki?

 Since macam lebih 20 orang je atas jambatan tu, kita mengalah. Mengalah dengan penuh gaya sikit!

 Haruslah semua tak behave kecuali Uncle Roslan jewwww

Kalau ada masa yang banyak, actually korang boleh je teruskan lagi ke Hooker Valley. 3 jam trekking. Tapi disebabkan kiteorang quite tight, 1st pit stop pun sudah memadai. Kami straight ke Dunedin sebab bermalam pulak di sana. Kali ini nak tido atas katil ye, kasi badan tu rehat sikit.

 Berhenti sebab lapaq

 Kita bukak bekalan di RnR tepi tasik, lawa baq ang view

 Singgah sat kat perkampungan New Zealand

 Ambil gambar wallpaper Microsoft

 Pose wajib kalau datang New Zealand, park kereta tepi jalan, posing lah apa lagi kan?

 Nampak kedai ice cream, sumpah besar gile. Hanya NZD3 jeeeeee. Tak habis!

Dunedin, sebuah bandar yang rata-ratanya adalah student sebab ada university di sini. Muda-mudi kat sini pun boleh tahan gak. Malam-malam liburan la apa lagi. Bila malam nak lepak-lepak, yang banyaknya bar. Cafe restaurant semua tutup awal. Kekdahnya, pada hari yang kami sampai Dunedin tu, merupakan hari lahir seorang travel buddy Uncle Roslan.

 Finally after long drive

 Ini malam kita kenduri salmon yuk

Lihatlah fesyen kaum Adam di dapur, kekdahnya datang macam singgah runway fashion show ya

Jadi, lepas pekena Kari Kepala Ikan Salmon dengan nasi panas, kami pun keluar dari hostel dan berjalan-jalan di sekitar bandar Dunedin. Malam di sini memang sunyi. Banyak kedai yang tutup. Jadi, harapan nak celebrate birthday di bandar Dunedin kami gantikan dengan next destination kami esoknya. Ke manakah kami? Ha tungguuuuu!

Yeah inilah menu teragung, tak payah cakap banyak, makan kat luar hostel, berhidang bagai. Tak sah kalau tak rasa Gulai Kari Salmon Cik Pora di NZ. Kekdahnya, kat NZ je kita masak ni. Ahaks! Jemputtt semua!

 Habis makan, bukan pergi jogging ye kat bandar. Ini nak mencari kedai lepak. Namun, misi gagal!

 Eh Dataran Merdeka ke? Haha! Jangan ye. Datang naik flight delay bagai. Ini Dunedin ye.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *