Tasmania August 2018 (Misi Mengejar Aurora Australis)

Nak pergi Iceland, jauh sangat, nak ke Norway, haih matawang pun macam tak mengizinkan. Tapi, impian nak melihat aurora ini memang dah lama Cik Pora tanam sejak ternampak gambar persembahan cahaya berwarna warni di langit oleh seorang photographer National Geographic beberapa tahun yang lepas.

Setelah aku buat research nampaknya peluang untuk menyaksikan aurora ini semakin cerah apabila dapat tahu yang Australia dan New Zealand juga turut mengalami fenomena terindah ini. Wah! Kalau Australia tu gigih jugaklah nak pergi. Dekat pun boleh tahan compared to tempat lain. Tiket pun boleh kawtim lagi. Jadi, bila pikir masak-masak, Cik Pora decide untuk pilih Tasmania selaku tempat untuk Cik Pora tengok sendiri aurora ini.

Dan kenapa Tasmania?
Menurut beberapa sumber yang boleh dipercayai, cahaya aurora ini jika di Australia, ianya dikenali sebagai Aurora Australis ataupun Southern Lights. Beberapa photographer yang menyaksikan fenomena ini dapat merakamkan keindahan aurora di sekitar Hobart, Tasmania. Dan ianya memang jelas habis.

Bila Cik Pora research dengan lebih lanjut rata-ratanya mengatakan yang tempat terbaik untuk melihat aurora australis adalah Tasmania kerana kedudukan geografi dan jugak persekitaran. Yang bestnya, mereka siap ada forum yang sangat aktif, di mana ianya jadi satu tempat untuk mereka terima latest update tentang aurora. Lagi mencerah lah peluang untuk tengok aurora macamni 🙂

Since waktu terbaik untuk tengok aurora australis adalah pada bulan 8, jadi, Cik Pora plan nak pergi next year. Yelah, lagi pun this year a bit tight dengan few other trip. Jadi, best option would be next year. Semasa di Tasmania, aku plan nak sewa kereta bagi memudahkan kita untuk bergerak, berhenti di mana sahaja yang kita inginkan. Nampak je view cantik, boleh stop.

Anyone would like to join me to explore Tasmania? More info, please contact me at 019-3637240. Seats are LIMITED! Sebelum tu, meh layan dulu gambar-gambar menarik tertarik memang walawehhh!

 

 

One thought to “Tasmania August 2018 (Misi Mengejar Aurora Australis)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *