MESTI BACA SEBELUM ANDA BELI RUMAH BARU : Tips Untuk Beli Rumah

Pasti ramai dari kita yang memang dah lama pasang impian untuk miliki rumah sendiri. Yelah, Rumahku Syurgaku kan… Jika selama ni menumpang duduk dengan ibu ayah, mahupun berhijrah menyewa bagai, bila dah ada budget lebih, confirm korang mula mencari rumah untuk aset sendiri pulak.

Macam Cik Pora, all my life before this memang menumpang duduk di bawah bumbung parents aje. Jadi kesempatan yang ada tu, bolehlah menabung untuk beli rumah sendiri. Dan pada tahun 2016, Cik Pora direzekikan untuk beli rumah walaupun waktu tu harga rumah tak semurah sekarang. I is sad sebenarnya.

Waktu aku mula beli rumah, memang aku ada research beberapa perkara tapi sumpah blur. Kalau kau suruh aku beli tiket flight, Insyallah, 5 minit settle. Tapi bab property ni, memang sis fail ye. Macam-macam aku baca, tapi still tak terang hati mana nampaknya.

Last-last aku banyak refer pada teman-teman dan juga agent propery tu sendiri. I’m quite lucky, aku tak ‘rumah’ hunting banyak-banyak. Dapat je rumah yang aku nak, aku terus letak deposit. Aku rasa memang rezeki agent tu jugaklah. Tak perlu banyak invest sangat pada aku.

When think about it, patutnya banyak benda yang aku perlu research before decided to purchase my 1st home. Itulah sebabnya aku rasa bertanggungjawab untuk come up dengan entry tips beli rumah ni, so korang semua tak salah pilih dan buat keputusan yang kurang bijak.

Jadi, tanpa buang masa lagi, meh sini Cik Pora nak bagitahu beberapa tips sebelum anda buat keputusan beli rumah pertama mahupun kedua.

1. Lokasi yang anda nak stay
Ini paling penting tau. Lokasi rumah yang korang nak beli haruslah diambil kira khususnya atas sebab nak dekat dengan office, dekat dengan family ataupun kawasan tu memang idaman korang. Kalau cakap pasal idaman, Cik Pora paling nak sebelah KLCC tapi apakan daya, harga tak boleh bawa bincang. So, korang kene list downkan beberapa location yang sesuai untuk anda okay? Shortlist dan mari kita ke next step

2. Harga mampu milik
Bila dah ada lokasi pilihan, tibalah masa untuk anda survey di online. Ada beberapa website yang anda boleh layari :
a) propertyguru.com
b) iproperty.com
c) mudah.my dan banyak lagi. Di website ini anda boleh sekali tengok harga mampu milik. My advise, kalau boleh not more than 40% dari pendapatan anda. Takut nanti terbeban dengan hutang rumah sebab korang nak bayar loan rumah bukan few years je tapi dalam tempoh masa yang agak panjang tau. Macam seumur hidup je kan… Jadi, kena ukur baju di badan sendiri

3. FREEHOLD vs LEASEHOLD
Kebanyakkan hartanah sekarang adalah berbentuk freehold (hak milik kekal) yang selalunya jadi seling point untuk agent property dan harga pun agak mahal sikit. Yang untungnya sebab ianya akan jdi hak milik kekal sampailah bila-bila. Andaikata, kerajaan nak ambil untuk buat MRT ke, pasti ada pampasan menanti.

Leasehold atau pinjaman pajakan adalah jenis hartanah pajakan yang dipajak mungkin up to 99 tahun. Ianya mungkin dipinjam atau dipajak dari pihak kerajaan. Anytime kerajaan akan ambil. Tapi, minimum pajakan adalah 30 tahun selalunya. Harga hartanah yang ini selalunya murah sikit.

4. Site visit
Selalunya bila korang dah faham sikit-sikit benda ini, agent pun dah pantas jalankan tugas. Mereka akan invite anda ke showroom, rumah contoh mahupun site visit kawasan tu sendiri. Penting sangat untuk korang betul-betul tanya pada masa tu segala jenis persoalan yang ada. Tengok kawasan tu samada dah membangun atau akan membangun in few years time. All the questions you need to ask, please ask pada agent.

5. Survey dan WAJIB SURVEY sampai titisan akhir
Yes, you have to survey and kalau ambil masa pun takpe. Nak beli rumah bukan macam nak beli kasut tau. Pilihan harus kena dalam segala segi sebab ini adalah satu investment paling utama dan besar nak kita buat. Jadi, nasihat saya surveylah sehingga ke titisan terakhir okay?

Sebenarnya banyak lagi tips yang Cik Pora nak kongsikan pada korang semua especially bab property ini. Yelah semua ni berdasarkan pengalaman jugak. Jadi, eloklah kalau aku share dengan korang yang aku percaya sekarang memang nak beli rumah dan akan dapatkan rumah soon, betul tak?

Anyway, semoga kita dapat rumah idaman kita tanpa ada masalah okay? Till next post, daaaa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *